Wednesday, August 22, 2007

CARA MEMBIARKAN PERISIAN 'TERBUKA' WALAUPUN KOMPUTER DIPADAMKAN

Jangan keliru. Kaedah ini sebenarnya bagi mereka yang seringkali keletihan membuat pelbagai tugasan tetapi tidak mahu terlebih dahulu menyimpan (save) atau menutup (close) perisian yang sedang digunakan.

Contoh: Anda sedang menggunakan Microsoft Words untuk membuat laporan amali anda. Oleh kerana terlalu letih, anda tidak mahu 'save' atau 'close' perisian tersebut supaya apabila anda menghidupkan semula komputer, ia akan memaparkan semula bahagian yang anda tinggalkan tadi.

CAranya:

1. halakan 'cursor' tetikus anda pada desktop komputer.
2. klik sebelah kanan pada 'mouse' dan pilih 'properties'.
3. pergi kepada 'screen saver'. di bahagian bawah tetingkap itu anda akan nampak ruangan 'monitor power'.
4. klik butang 'power'.
5. klik pada menu 'hibernate' dan tandakan kotak 'enable hibernation'.
6. pergi ke menu 'advanced'. pada bahagian 'power button', pada 'when i press the power buttonon my computer', pilih 'hibernate'.
7. klik 'apply' dan 'ok'.

apabila anda ingin 'switch off' komputer tetapi ingin memastikan perisian yang sedang diguna tidak ditutup, tekan butang "power" pada keyboard. jangan log off secara biasa. komputer akan padam dengan sendiri dan akan memastikan kerja-kerja yang anda tinggalkan masih boleh disambung apabila komputer dihidupkan semula.

Q&A

Q: Di mana letaknya butang 'power'?
A: Sebaris dengan butang F1 - F12 atau di atas butang 'print screen'. sesetengah keyboard menggunakan simbol bagi butang 'power' ini. pilih yang melambangkan 'home'.

Q: bagaimana jika butang masih tiada atau hibernation tidak berfungsi?
A: klik kanan (pada mouse) pada 'toolbar' (tempat di mana letaknya butang 'start', jam komputer dsbnya), dan pilih 'task manager'. pergi kepada menu 'shut down', pilih hibernate.

Q: perisian apakah yang sesuai dibiarkan terpasang ketika 'hibernation' digunakan?
A: apa-apa sahaja kecuali media player dan 'download manager'. ini kerana fail yang sedang didownload tidak akan 'pause' meskipun anda memadamkan komputer!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home